Tablety pomogą pacjentom w komunikacji z personelem

Z myślą o pacjentach mających problemy z mówieniem Pabianickie Centrum Medyczno kupiło cztery tablety, za pomocą których chorzy będą komunikowali się z personelem.

Umożliwia to specjalny, zainstalowany w urządzeniach program. W jaki sposób? Na ekranie znajdują się rozmaite obrazki. Klikając na odpowiedni można wyrazić swoje potrzeby, takie jak pragnienie czy chęć skorzystania z toalety lub zasygnalizować ból i jego charakter. Jest też wiele innych ikonek, m.in. opisujących emocje, ze zwrotami grzecznościowymi oraz na powitanie i na pożegnanie, z przydatnymi zwrotami („ja chcę”, „nie rozumiem”, „masz rację”, „nie wiem” itp.). Z niektórych obrazków następuje przekierowanie do kolejnych, np. po naciśnięciu „śniadania” czy „kolacji” rozwijają się konkretne produkty spożywcze. Są też ikonki: „higiena i uroda”, „części ciała”, „ubrania”, „naczynia i sztućce”, „miejsca”, „pogoda”… Po jednym takim urządzeniu otrzymały oddziały: dziecięcy, neurologiczny, rehabilitacji neurologicznej wczesnej. Ponadto - zakład opiekuńczo – leczniczy.

Na neurologię trafiają głównie pacjenci, którzy mają udary mózgu, guzy mózgu i urazy czaszkowo - mózgowe. W konsekwencji cierpią na afazję. Oznacza ona utratę zdolności językowych, czyli problemy z nadawaniem mowy i jej odbiorem. Wśród pacjentów ZOL powodem problemów z komunikacją są choroby neurodegeneracyjne (np. Parkinsona, Alzheimera).

- Dzięki tym tabletom komunikacja na linii pacjent – personel stanie się łatwiejsza – podkreśla Katarzyna Jankowska – Wójcik, neurologopeda. – Otrzymaliśmy je niedawno i powoli się z nimi zapoznajemy. Pacjenci również. Nauka z pewnością potrwa pewien czas, ale zainteresowanie urządzeniami jest duże.

Będą one służyły także logopedom - w pracy z pacjentami, którzy stracili umiejętność pisania i czytania. Na tablecie można bowiem wyświetlić alfabet. Przyda się do ponownej nauki liter.

- Zakup urządzeń z takim programem był jak najbardziej zasadny, bo stanowią one pomoc i dla pacjentów, i dla nas – potwierdza Katarzyna Jankowska – Wójcik.

Ekran tabletu, który ułatwia komunikację pacjentów z personelem